MISTIK ALAM MELAYU oleh NAIM TAMDJIS

 Lagi satu buku keluaran The Patriots yang aku tunggu sejak dia habis stok. Beli masa year-end-sale masa harga tengah murah. Kalau diikutkan, ini buku kedua dari Naim Tamjdis yang aku baca. Buku pertama yang aku baca ialah Manuskrip Mealyu Yang Hilang. Dari buku pertama tu , aku da boleh agak gaya penyampaian untuk buku kedua ni.

Penerbit: The Patriots

Kulit Buku: manila tebal

Harga: RM 20.00 (sewaktu promosi)



Sinopis:

“Penggunaan azimat untuk membalas dendam dan niat jahat yang lain merupakan salah satu jenis sihir selain serapah dan ritual tertentu.” – R.O. Windstedt

Pada zaman kolonial, dua orang pentadbir British di Tanah Melayu sangat berminat mengkaji ilmu mistik orang Melayu. Sebut sahaja nama R.O. Windstedt dan Wilkinson, mereka sering dikaitkan dengan mistik alam Melayu. Namun ilmu mistik bukanlah baru ditemui oleh mereka, tetapi telah lama berakar sejak zaman kepercayaan animisme orang Melayu lagi.

Malah ilmu mistik orang Melayu banyak terakam dalam kitab-kitab kuno orang Melayu itu sendiri. Kepercayaan terhadap mambang, hantu, ritual mistik, perubatan kuno menggunakan serapah, persenjataan, sihir, perkara ghaib, penujuman dan peramalan menjadi khazanah di perpustakaan istana atau pembesar pada zaman itu sebelum diselongkar oleh mereka berdua.

Kini, segala penemuan mereka kembali ditayangkan untuk tatapan anak bangsa. Bukanlah untuk mengajak anak Melayu berpaling ketaatan mereka terhadap Allah, namun ia sekadar sebuah dokumentasi tentang satu fasa dalam kebudayaan orang Melayu itu sendiri.

Ok, dari synopsis dah bole tau rasanya buku ni pasal ape. Yup, buku ni dari muka depan sampai la belakang semua bercerita pasal perkara mistik dan misteri yand ada di dunia melayu. Buku ni ade 10 bab kesemuanya. Dan setiap satu bab menceritakan setiap satu unsur unsur mistik dalam kalangan masyarakat melayu contoh seperti Lagenda dan mitos, perubatan, pantang larang, pemujaan, ritual dan sebagainya. Pernah dengar kan pasal cerita cerita mistik yang selalu kite dengar masa zaman sekolah. Pantang larang yang orang tua pesan sewaktu kita kecil dahulu contoh macam balik rumah sebelum maghrib, anak dara jangan duduk dekat tangga dan sebagainya. Bila dah dewasa ni kita selalu fikir apa logik semua pantang larang tersebut. Semua tu ada diterangkan dalam buku ni mengenai relevan pantang larang tersebut. Dalam buku ni penulis akan bawa kita menyelusuri alam silam sambil menceritakan tentang ritual ritual, ceritera mitos dan kisah-kisah mahluk halus yang popular dalam kalangan masyarakat.

Bahagian yang paling aku suka dalam buku ni ialah penceritaan mengenai pawang, bomoh, mak bidan dan sebaginya serta peranan mereka dalam masyarakat. Bila aku membaca, aku akan membayangkan. Aku suka cara penulis sampaikan penulisan dia. Cara penulisan dia tidak la terlalu terperinci tetapi boleh difahami, cukup untuk aku bayangkan keadaan ritual yang dilakukan oleh pawang atau bomoh. Penulis bijak dalam menyusun ayat bagi menjadikan penulisannya menarik. Selain daripada itu, umum diketahui yang dunia mistik alam melayu ini terlalu luas. Banyak aspek mistik melayu dari segi perubatan tradisional, sihir, makhluk halus dan sebagainya. Namun semua aspek Berjaya ditulis dengan santai dalam satu buku sahaja.

Apa yang aku nak gariskan mengenai buku ini pertama sekali gambar. Mungkin gambar yang disertakan agak menyeramkan bagi segelintir orang macam aku.hahaha. terkejut aku tengok gambar polong. Nasib baik masa tu dibaca pada waktu tengahari. Bagi mereka yang tidak berapa suka berkenaan perkara seram, aku sarankan untuk baca buku ni pada waktu selain waktu malam. Takut tak bole tidur nanti. Selain itu, seperti yang aku tulis di atas, buku ini ditulis secara santai dan tidak terperinci. Bagi mereka yang mempunyai daya ingin tahu yang tinggi, perlu juga menggunakan khidmat Google untuk tahu lebih lanjut mengenai sesetengah perkara. Contoh, penulis ada sertakan pantang larang tidak boleh lalu di bawah ampaian, tetapi tidak menceritakan relevan pantang larang tersebut.

Secara keseluruhannya, buku ini merupakan satu buku permulaan yang baik bagi menyelongkar misteri alam melayu. Daripada pengenalan yang diberikan dalam buku ini akan membuatkan kita menjadi ingin tahu secara terperinci tentang ilmu ilmu mistik yang diamalkan oleh nenek moyang kita sewaktu ketika dahulu. Buku ini juga ditulis dalam bahasa yang cukup mudah untuk difahami begitu juga dengan cara penceritaan. Aku hanya mengambil masa sehari sahaja untuk menghabiskan keseluruhan buku.

My Rate: 3.95/5

GoodReads rate: 4.11/5

Comments

Popular Posts