CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

STORY OF MY LIFE

EACH MANKIND HAS HIS OWN STORY..AND THIS IS MY STORY...THE TRUE STORY OF MY LIFE..MAY ALLAH BLESS ^-^

Thursday, March 24, 2011

attention to all MUSLIMAH!!!!

wow!lot of fashionable style in wearing tudung nowadays...sometimes it seems complicated in wearing it...but....never mind..people who only think about fashion and style just ignore all the complex thing...but...but...but...hmm....does it follow the criteria that islam ask ???????????? hmmm...question...question....curious...curious.....

4 ERRORS in wearing tudung?????!!!!


1)there are some muslimah , wear the tudung just to cover up their hair..but other thing?????
 Actually, it is an obligation for a muslimah to cover up their hair AND THEIR BODY....not just you hair must be covered your body also...maybe u will questioned, i wear cloth, so, it is already cover up my body right??yes, it is true, BUT, go to mirror and reflect back...is it enough to fulfill the islam's criteria....ur upper thing.. i mean...hmmmm....i'm sure u understand it as a women...it MUST be covered..Allah the Almighty already told us to do so....in the quran....He told us to wear the hijad till it covered ur chest...u can find it in surah An-Nur:31....so, if Allah told us to do...we must do it right...obligation...compulsory!!!come on akhawat..transform urself...!

2)wearing the hijab..but...at the same time wearing the short sleeve shirt...???
Haiya!!what is the used u wear the hijab but the other aurah still not covered..come on sis..bear it in ur mind...aurah a muslimah is not just the hair ....all ur body is aurah and MUST be covered...except ur palm and ur face....

3)wearing the hijab but the cloth that you wear too tight which your body shape can be seen
loose ur cloth girls..it would be nicer!!!!trust me,....

4)wearing the hijab but your hijab is too 'clear' which your neck,ear,portion of your hair can be seen.
Neck, ear are part of aurah..although it was covered but still can be seen, it will be considered as aurah...be careful in choosing ur hijab....wear the inner...ok???it is not hard at all...


well.....everything about hijab are settle already.....hope u can follow it for your own sake too...now....i wolud like to give your some tips of the correct fashion in islam...

5 tips of fashion!!!!


1)hijab must be long until it covered ur chest and the hijab must be thick..not too thick...just only can covered ur neck....


2)ur cloth also must be long and loose.....


3)if u wear the long sleeve shirt, make sure the sleeve is long enough until it covered ur wrist.


4)skirt or slack or trousers must be long until it covered ur  ankle.


5)dont ever forget to wear the socks!!


6)dont wear the high heel that can produced sound when u r walking...if u want , find the one which made up from rubber such as the wedges.....


huhuhu...follow the step above...be a beautiful muslimah who follow the syariat although in fashion...u can!!!lets transform ourselves!!!chaiyok!!!!

Sunday, March 20, 2011

pesanan buat akhawat yg ku sayangi

suatu hari Saidina Ali r.a dan Siti Fatimah pergi menghadap Rasulullah S.A.W.mereka terkejut apabila melihat Rasulullah sedang menagis. Sehingga mereka bertanya gerangan apakah yg telah membuatkan kekasih Allah itu bermuram durja.
      "apakah yg mnyebabkan engkau menagis Ya, Rasulullah?tanya mereka.

Dan kemudian, Rasulullah memberikan mereka jwapan yg mmbuatkan mereka terdiam.

      "pada malam aku diisra' ke langit, di sana aku melihat wanita dalam keadaan yg sgt dhsyat. mengenangkan azab yg diterima mereka mmbuatkan aku menagis seperti ini."

mendengarkan jwaban berkenaan. Saidina Ali bertanya lagi akan perkara yang dilihat kekasih Allah itu sehinng baginda berasa amat sedih sekali.

       "aku melihat ada wanita yang digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak.kemudian ak melihat wanita yang digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang, dan timah cair dituangkan ke dalam halkumnya.
    
       "aku melihat wanita yang digantung kakinya terikat, tangannya diikat ke ubun2, disuakan kepada mereka ular dan kala. aku melihat wanita yang memakan dagingnya sendiri, di bwahnya dinyalakan api neraka.aku lihat wanita yang mukanya hitam dan memakan tali perutnya sendiri.

      "kemudian aku melihat wanita yang telingnya pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar daripada lubang hidung, badan berbau busuk kerana penyakit kusta dan sopak.

       "selain itu, aku juga melihat wanita yang kepalanya seperti babi, badannya seperti himar, pelbagai kesengsaraan dihadapinya. aku melihat wanita yang rupanya seperti anjing, kala dan ular masuk ke kemaluannya, mulut dan punggungnya.malaikat memukulnya dengan corong api neraka" terang Rasulullah.

mendengarkan penerangan Rasulullah, puterinya Fatimah lantas bertanya akan perilaku wanita2 tersebut sehingga diazab sedemikian rupa.

LALU RASULULLAH MENJAWAB:

   "adapun wanita yang tergantung rambutnya itu adalah wanita ynag mendedahkan rambutnya pada yang bukan muhrim.perempuan yang tergantung lidahnya adalah wanita yang suka memaki dan menyakiti hati suami.manakala wanita yng digantung susunya adalah wanita yang menyusukan anak orang lain tanpa kebenaran suaminya. wanita uang kedua belah kakinya tergantung adlah wanita yg keluar dari rumah tnpa kebenaran suaminya.

   "wanita yang tidak mahu mandi daripada suci haid dan nifas adalah wanita yang memakan badannya sendiri, juga kerana berhias untuk lelaki bukan suaminya dan suka mengumpat orang. wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka adalah wanita yang suka memperkenalkan dirinya kepada orang asing, berhias dan bersolek supaya kecantikannya dilihat oleh lelaki lain yang bukan muhrimnya.

   "wanita yang diikat kedua belah kakinya dan tnaganya ke ats ubun2, disuakan ular dan kala kepadanya adalah disebabkan dia mampu untuk solat tetapi tidak mengerjakannya dan tidak mandi janabah. wanita yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti khimar adlah si pendusta dan pengumpat.wanita yang rupanya seperti anjing adalah wanita yang suka membuat fitnah dan mmbenci suaminya."

di dalam hadith driwayatkan bukhari, Rasulullah bersabda yang bermaksud:

      "aku melihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya sedahsyat ini, kerana ada permandangan yang dhsyat di dalamnya aku saksikan, kebanyakan ahli neraka itu adalah wanita. Rasulullah kemudian ditanya, mengapa sedemikian rupa. kemudian baginda menjwab:wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ihsannya, jika engkau baik kepadanya seberapa bnyak pun, dia belum berpuas hati dan merasakan cukup."




akhwat sekalian, lihatlah betapa azabnya siksaan Allah di akhirat. dan betapa ramainya kaum hawa di dalamnya..~nauzubillahimin zalik~.jika diteliti balik..majoriti penyebabnya adalah yg durhaka pada suaminya...oleh itu,..taatilah suami mu...jagalah aurat mu.....peliharalah dirimu...jadilah dirimu sebaik2 perhiasan kerna sebaik2 perhiasan adlah wanita yang solehah.....




*sumber:iluv islam

Tuesday, March 8, 2011

berubah walaupun payah!

"apa yg aku dah buat ni??Ya Allah betape berdosenya aku!aku ingin berubah!pimpimlah aku!!"

prnah x rase mcm nie??kalo pernah, congrats to u..u r the chosen one...been choose by Allah to the right way....to the true path....

nmun...bkn senang untok berubah...1001 pengorbanan perlu dilakukan....kdng2 terpkse korbankn bnde yg sgt kita syng....

"adoii....nnty2 la aku wat,..cm susah jek"...
nape perlu tunggu????mmng susah nk brubah....yela...nk tingglkn bnde yg mmng da jdi habit kite..da sebati ngn darah daging kite,...mmng gile ssah la...ada ja hati ni menafikan....jgn wat la....susah la....mcm2....tpi ingt!!...syaitan x kn sesekali biarkan anak adam berada di jln yg benar....dye akn trus mnghasut dan mnghasut....jgn biarka hidayah yg Allah bg berlalu bgitu je....bkn snang tok dptknnya...jgn jdi org yg rugi....!!!

"mcm mane??ak x de ckop ilmu...pe yg nk kne wat ni??"
hmmm....the most important is....BERDOA kat maha pencipta....Dia tahu segalanya....rayu lah ape2 pon kat Dia...sesungguhnya Dia senantiase ada ..mndengar rintihan mu....next step...tnye la yg pkar...mnx la pnduan dri mane2 pihak yg da berpengalaman..... ygkuat ilmu dye...mnx nasihat mereka.....tpi..better crik yg berpengalaman...yg prnah tersesat dlm dunie khayalan...mereka lgy pakar....last but not least, tuntotla ilmu...ilmu x terhad juz kat waktu sekolah...kat bilik kuliah..ilmu tu luas..ad kat mane2 je..org yg pling bijak dan hbat adlah mereka yg bijak mncrik ilmu dan tidak akn sama sekali melepaskannya...jdilah antara org yg bijak dan hbat....oopppss...lupe nk khabaq....istiqomah dlm setiap perubahan....susah tu susah...tpi try as hard as u can...kalo x mmpu buat sekaligus..buatla scare sikit2...step by step....Insya-Allah...u can!

"next?...."
hehehe..istiqomah...itu yg pling penting....sebarkan kpd saudara seislam yg still hanyut lagy kat luar....pimpim mereka....jgn biarkan mereka dinodai dgn keduniaan yg melampau...kita hanya boleh memimpin..Allah shj yg berhak berikan hidayah kat hati mereka either nk berubah or not..try sehabis baik kite......!!!Insya-Allah..Inna Allaha maa'na!!


"katakanlah (wahai Muhammad):wahai hamba-hambaku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri(dengan perbuatan-perbuatan maksiat),janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah,kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa.seseungguhnya Dialah jua yang maha pengampun lagi maha mengasihani.(Az-Zumar:53)



p/s:dikarang hasil pengalamn sendiri dan mereka yg berkaitan...feel free to comment or critics...may add if u want...~wallahua'lam~

Wednesday, March 2, 2011

nobita & sizuka~!!!!

Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?
Nobita : A’ ah xbosan. Best!
Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?
Nobita : Errr~ hehe..
Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.
Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.
Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..
Sizuka : Awk, sy cantik x?
Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..
Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?
Nobita : Errr~ hehe..
Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.
Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.
Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu
Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..
Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..
Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.
Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.
Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu
Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..
Sizuka : “Awk, awk syg sy x?
Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa
Sizuka : Buktinya??
Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe
Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu
Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka : Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.
Nobita : Eh..mestila! hehe
Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~
Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??
Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!

Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu??

Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu??? Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah...awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu???

Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram...sehinggalah nobita mula meluah perasaan...

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???

Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi...awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan...kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ......

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab





Tuesday, March 1, 2011

just 4 us !!!

12 Tips for Muslim Youth

Why should you, a young Muslim, be helping to bring your friends closer to Allah?

After all, you've got your own struggles to deal with: trying to explain why you pray to hostile teachers, Hijab discrimination, standing up in class when the professor attacks Islam, dealing with parents who think you've gone nuts because you're growing a beard, or all the other difficulties faced by a number of practicing Muslim youth?

Islam was never meant to be an individualistic faith, reserved for the "chosen few". Muslims have a duty to spread the Deen, and practicing Muslim youth, whether beginners, activists or leaders have a crucial role to play.

"Allah has put them in a position that perhaps no one else is in," notes Sheema Khan, former Muslim Youth of North America (MYNA) advisor for eastern Canada. "They have the means to communicate with their peers, they have an understanding of what they're going through plus they have the guidance of Islam."

Who is your childhood friend, who would rather spend Fridays at MacDonald's than the Masjid, or your classmate who is Muslim in name and only knows that "Muslims don't eat pork" going to listen to: the nice Imam of the Masjid who would freak out if he saw the way they were dressed and talked or you who may have grown up with them, joked with them, or see them everyday in school?

The answer is obvious: you.

Don't panic. Here are some tips and advice which can help from other Muslims, many of whom have been there and done that:

Tip #1: Make your intention sincere

All work we do should ideally be for the sake of Allah. That includes the task of bringing someone closer to Allah. That of course means this should not be connected to arrogance, thinking you're the teacher and everyone else should be lucky you've embarked on a crusade to save them. Guidance is from Allah. Make Dua and make sincere efforts and remember Allah can also misguide you if He wills (we seek refuge in Allah from that).

Tip #2: Practice what you preach

Not practicing what you preach is wrong and you will lose the confidence of anyone, young or old, once they figure you out. Don't do it.

Tip #3: Use the Quran and Seerah (biography of the Prophet) as Dawa guides
Read and understand those chapters of the Quran which talk about how the Prophets presented the message of Islam to their people. Read the Seerah (for some good Seerah books)to see especially how the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) brought Islam to so many different people, including young people.

As well, talk to Dawa workers, and check out manuals they may have written, like Yahiya Emerick's How to Tell Others About Islam.

Tip #4: Talk to people as if you really don't know them
Don't assume you know someone just by looking at them. You don't know that the Muslim girl in your homeroom who walks through the school's hallways as if they were fashion show catwalks (see Ambe Rehman's perspective on this) is not someone you can talk to about Allah because she looks like a snob. Or that the Muslim guy who you've never seen at Juma at your university is a "bad Muslim". Maybe he was never really taught Islam and has no idea what importance Friday prayers have in Islam, especially for Muslim men.

Tip #5: Smile

Did you know the Prophet was big on smiling? But many "practicing" Muslims seem to have "their faces on upside down" as one speaker once said-frowning and serious.

Smiling, being polite and kind are all part of the manners of the Prophet, which we must exercise in our daily lives. If we want to approach others with Islam, we have to make ourselves approachable. Smiling is key to this.

But note that being approachable does not mean being flirtations with the other gender. There are Islamic rules for how men and women should deal with each other which have to be respected. Dawa is no excuse to have long and private conversations and meetings with the other sex, for example. Set up a system where someone expressing an interest in Islam is referred to someone of the same sex.

Tip #6: Take the initiative and hang out with them
Take the first step and invite someone you may have spoken to a couple of times to sit at lunch together, to check out a hockey game or invite them over for Iftar in Ramadan. Also, share difficulties, sorrows and frustrations. Help with homework, be a shoulder to cry on when depression hits, or just plain listen when your friend is upset, discuss common problems and KEEP THEIR SECRETS. There are few things as annoying as a snitch and backstabber. But an important note: if the problem is of a serious nature,(i.e. your friend is thinking of committing suicide or is taking drugs), notify and consult an adult immediately.

Tip #7: Show them Islam is relevant today, right here, right now
Young people may think Islam is too "old fashioned" and not in tune with the modern age. Prove this wrong. Show how Islam is really about relating to Allah, which any human being can do, anywhere, anytime. Allah is always closer to you than your jugular vein and He hears and knows everything. Encourage friends to ask Allah's help during tests, exams, and in dealing with problems at home with parents and siblings. Also point out how Islam relates to teenagers: Islam gives you focus and an understanding of who you are and where you are going, which most of "teen culture" does not.

Tip #8: Get them involved in volunteer work with you
If you are already involved in the community, get your friend to help out. Ask them to make a flyer for one of your youth group's events or brainstorm for ideas about activities to hold this school year. This involvement makes them feel part of the Muslim community and deepens your friendship, since you are now working together on something beneficial for both of you. Make sure you thank them for their contribution.

Tip #9: Ask them 4 fundamental questions
As your friendship develops, you will notice the topics you discuss may become more serious. You may be discussing, for instance, future goals and plans. Khan recommends four questions to ask that can steer the topic to Allah and Islam:
    a. Where am I going in life and what would make me really happy deep down inside? b. What do I believe? c. Who should I be grateful to? d. Did I get to where I am today without the help of anyone?
Tip #10: Emphasize praying five times a day before any other aspect of IslamA person's main connection with Allah, on a daily basis, is through the prayer five times a day. Don't emphasize any other aspect of Islam until your friend starts making a real effort to pray five times a day. Emphasize the direct connection one has with Allah in prayer. If they are facing a problem, tell them to pray, and to ask Allah for help in Salah and outside this time. When possible, make it a point to pray together during your "hang out time". If your friend begins to pray, that is the first step to other aspects of Islam like giving up swearing, treating parents with respect or dressing Islamically.

Tip# 11: Help instill confidence in adults
Adults, like Bart Simpson's dad Homer, are considered bumbling idiots in the eyes of "teen culture". Your job as a young Muslim is to help turn the tables on this false and unIslamic belief. All you have to do is this: when a Muslim adult does something good (i.e. saving someone's life, donating money to a worthy cause, the Imam gives a good speech, taking good care of his/her family) bring it up in the course of your conversations with your friend and praise the adult in question. Doing this regularly may not only change your friend's perspective, but could lead to them seeing their own parents in a more respectful way.

Tip #12: Support them even when they become more practicing
Remember, just because a person starts practicing Islam more regularly, this does not mean everything will be okay from this point onwards. There will still be hard times, difficulties. There may be times when your friend may have doubts about his or her newfound practice of Islam. Be there to reassure them.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...